Brownsea Island 2.00 2016 – Verksamhetsberättelse

27 december, 2016 av admin

I år deltog vi på Snapphane Scoutdistrikts sommarläger på Hultet utanför Glimåkra.
Vi från Harlösa, 1 äventyrare, 9 upptäckare och 2 spårare samt 6 ledare, blev placerade tillsammans med 4 andra kårer (Everöd, Önnestad, Hässleholm och Tyringe) i en by i kvarter Spoven.

Redan innan lägret, hade vi ledare från alla fem kårer en förträff den 14/7, för att tillsammans planera vad de olika kårerna skulle ta med sig för lägermaterial och vilken mat vi skulle äta under lägerveckan. Då lägerledningen tyckte att konceptet från Vilda 2014 med mer egen planering och egna inköp i byarna hade fallit väl ut med mindre svinn och mindre mat som slängdes, så skulle vi även den här sommaren själv planera och köpa in maten by-vis.
Emma och Ulrika blev matansvariga för byn och fick sammanställa matlista och inköpslista och förvarna den tilldelade Ica-butiken om förväntat inköp under veckan.

Lägerpackningen på kåren skedde söndagen den 17/7 då några scouter och ledare träffades för att samla ihop den behövliga utrustningen.

Scouterna samlades sedan kl 9 den 31/7 för lastning av släpen och avfärd till lägret.
Första halvan av veckan (sön-ons morgon) bodde det 40 personer i byn vilket utökades med 15 personer på onsdagen och ytterligare 7 på torsdagen så att vi som mest var 62 personer i byn.

Första uppgiften på lägret blev att lasta av släparna innan lägret serverade lunch.
Därefter blev det lägerbygge för hela slanten. Tälten restes snabbt och lätt innan kök och matplats byggdes.
Medan övriga i byn byggde så åkte Emma och Ulrika på deras första inköpstur till Ica i Glimåkra och storhandlade.

En del av byn var på plats när de återvände med maten och matlagningen kunde komma igång.
Byns veckomeny blev så här:
 Lunch Middag Kvällsfika
Söndag Gulaschsoppa (lägrets) Pyttipanna med ägg och rödbetor Macka och rundmacka med pålägg
måndag Hamburgare med bröd Kycklinggryta Macka och rundmacka med pålägg
tisdag Pastasallad Fiskgryta Macka och rundmacka med pålägg
Onsdag Potatis och kikärtssoppa Köttbullar med mos Macka och rundmacka med pålägg
torsdag Köttfärssoppa Spagetti med Krabbelurer och
carbonarasås glass
fredag Korv Stroganoff med ris Tacos Fredagsmys med chips
Lördag Lunchpaket med rundmacka och köttbullar

Att inhandla maten själv, har både sina för- och nackdelar. Fördelen är att byn kan välja mat själv och att svinnet blir mindre men en nackdel är tiden det tar att organisera det hela. Kanske en vanesak. Scouterna uppskattade de flesta måltiderna och ingen gick hungrig.
Trots den goda maten som fanns i överflöd var scouterna sugna på glass och godis. Döm om deras förvåning när lägrets kiosk enbart sålde glass och kakor i begränsad upplaga så att det tog slut innan alla hunnit handla första dagen. Den fylldes dock på med mer glass och kakor men inget godis, vilket gjorde att Emma och Ulrika inrättade byns egen kiosk, som snabbt blev populär bland byns scouter. Kiosken hade begränsat utbud och var endast öppen vid tre tillfällen under hela veckan men det största godissuget blev tillgodosett.

Byns scouter blev indelade i tre patruller som turades om att laga maten tillsammans med några ledare. Patrullerna döpte sig till ”Det bästa”, ”Mammut/Skunkarna” och ”Vad står det här” och när spårarna kom på onsdagen och torsdagen blev de tilldelade namnet ”Vargungarna”.
Alla patrullerna fixade på ett ypperligt sätt att laga mat, diska och hålla ved och vattenförråd fyllda även om byn var stor.

Spårarna från Harlösa fick ta knivbeviset så att även de kunde sitta och tälja. Fyra förstaårs upptäckare fick istället ta yxbeviset så att även de kunde hugga ved.

Programmet hade scouternas första läger på Brownsea Island som tema.
Tapperhet – Lite scouthistoria men mest värderingsövningar och funderingar i mindre grupper. Därefter spelades forumteater där scouterna fick byta ut någon av aktörerna. Programpunkten passade äventyrare bäst.

Iakttagelseförmåga – Scouterna fick prova på radioscouting, gå en tipspromenad med kommunikation via komradio och även träna sin iakttagelseförmåga på legofigurer.
Radiokommunikationen uppskattades mycket.

Leva i fält – Scouterna fick sy på lägermärket samt tova ull runt en tvål. Ingen helt uppskattad programpunkt.

Spontanaktiviteterna – Här fanns det blandade spel och lekar att sysselsätta sig med.

OS-lekar – Flera olika små tävlingar utspridda på lägerområdet. Det tråkiga här var väntetiden innan det blev deras tur, annars en uppskattad aktivitet.

Patriotism –

Woodcraft – Scouterna fick göra Björkskrubb, gå en liten tipspromenad och prata om var fågelholkar ska placeras.

Livräddning – Här fick scouterna testa att släcka eld med brandspruta, släcka brand i kläder och lära sig vad man gör om man kantrar med kanoten.

Paddling – Emma och Ulrika bokade kanoterna till onsdagens eftermiddag, så att alla patrullerna kunde komma ut och paddla. En mycket uppskattade timme på vattnet även om några råkade ut för starka vindar och en mindre skur.

Bad i sjön och duscharna var också uppskattade.

Lägerbålet på onsdagskvällen blev kort då lägerledningen beslutade att avbryta när scentaket höll på att trilla ihop på grund av skyfallet som kom lagom till lägerbålets start. Alla såg fram emot en bättre lägershow på fredagskvällen men ingen styr vädrets nycker så tråkigt nog blev det samma sak då med ett avbrutet framträdande på grund av skyfall.

Scouterna hann även med att ta det lugnt och umgås med varandra hemma på byn.

Så kom då den sorgliga dagen när lägret skulle rivas och allt skulle packas ihop, lördagen den 6/8.
Hemfärden gick bra, liksom uppackningen och avslutningen hemma vid scoutstugan.
Scouterna önskar att vi träffar de andra kårerna igen.

/Ulrika Selinder