Upptäckarnas verksamhetsberättelse vt. 2017

Okategoriserade
11 september, 2017 av admin

Avdelningen har haft ungefär 15 trogna scouter på de flesta mötena. En ny tillkom under mitten av våren och en provade på i slutet av vårterminen.

Terminen började med ett upptaktsmöte där terminsprogrammet presenterades.

Våren har innehållit mycket arbete i patrullerna där de fick turas om med vad de gjorde. Första omgången bestod av stjärnskådning och uppsättning av stjärnor till stjärnbilder, utforska tystnaden i den mörka skogen samt naturkunskapsträning med hjälp av spelet Myror i brallan. Då det var snökaos en onsdag så vi fick ställa in ett möte blev det lite förskjutningar i programmet.

Därefter gav sig 1:a års ut i köket för att baka medan 2:a års planerade maten till den nära förestående övernattningen.

Sedan tog vi en paus under sportlovet innan vi genomförde den sista omgången av patrullaktiviteter enligt ovan.

För mycket sjukvårdskunskaper kan vi aldrig få så det blev träning av enkla förband och vad som ska ingå i en förbandslåda då vi ger oss av ut på hajk. Så kom den efterlängtade övernattningen med uteaktiviteter och hantverk i massor.

Då det nu närmar sig kårkampen med stormsteg behövde patrullerna vässa sina kunskaper i de olika grenarna surrning/livlina och eldning samt repetera lite av varje för att vara redo att ge sig in i kampen om de fina priserna på kårkampen den 22 april.

Då kåren inte fick dispens i år att sälja majblommorna på onsdagen så samlades scouterna istället på torsdagen den 6 april för att sälja årets majblomma innan de vilade upp sig på påsklovet.

Då det sedan stod orientering på programmet så tyckte vi ledare att de även kunde fördjupade sina kunskaper om scoutlagen som fick utgå tidigare under våren på grund av det inställda mötet.

Taggade scouter kämpade sedan intensivt under kårkampen för att se vilket bästa laget var. Kampen var tät men inte lika tät som vanligt mellan K och E:s lag.
Så var det då dags att få fira scouternas skyddshelgon Sankt Georg genom att få se berättelsen om hans mod spelas av frivilliga scouter under stort jubel av publiken. Därefter följde märkesutdelning och löftesgivning när scoutlagen hade lästs upp och gåtts igenom.

Då stugan håller på att få nytt kök så utgick vårens fix och stök med föräldrarna till ett mycket uppskattat möte i och kring bäcken. Trots den tidiga vårdagen så var det scouter som gladeligen badade i bäcken till deras föräldrars mindre glada miner då de sedan blöta skulle ta sig hem.

Ytterligare en tävling men av det annorlunda slaget stod så för dörren. Tre patruller kämpade tillsammans för att samla ihop så många poäng som möjligt under en kväll.

Då bäcken är en favoritplats så påmindes scouterna om att klä sig för ändamålet då även nästa möte var förlagt i bäcken. Broar blev klara och testades med varierande resultat.

Vårhajken byttes ut mot Vårläger tillsammans med Nordvästra Skånes scoutdistrikt på deras lägerområde Sonnarp utanför Åsljunga under Kristi Himmelsfärdshelgen.

De nya upptäckarna välkomnades med lekar och tjo och tjim innan terminen avslutades med ”Scouterna på fortet” i jakten på skatten i kistan.

Den ena patrullen (Ekorren) hade vissa bekymmer med att komma på den sista ledtråden om när scouting grundades så de höll nästan inte på att komma åt skatten i kassaskåpet som nästan gick i baklås då de slog in fel kod för många gånger men som tur var så fanns det extra fika så även de fick.

Ett gäng glada upptäckare ser fram emot nästa termin.

Sammanfattat av Ulrika