Vilda Vikingar 2014

27 december, 2016 av admin

Årets sommarläger gick av stapeln i Hög utanför Löddeköpinge.
Magnus fick nys om lägret och frågade om vi fick delta. Det blev 4 upptäckare, 2 utmanare och 4 ledare som deltog.
Då det var ett mindre läger för fem kårer så fick vi ledare ställa upp och hjälpa till att förbereda innan och även hjälpa till att riva lägret efter. Ledarna åkte dit redan på fredagen den 1/8 och scouterna kom sedan på söndagen.
Infarten till lägret gick genom Företagsbyn i Hög men för att komma till själva lägerområdet krävdes en svajig tur över Kävlingeån till dess södra sida. Där på andra sidan bredde den stora lägerängen ut sig. Byområdena var placerad ut från ett cirkulärt centrumområde där alla eldstäder låg inåt mitten vilket gjorde det väldigt enkelt att strosa runt och prata med de andra kårerna när de stod och lagade mat.
Utmanarna hade en egen liten by en bit bort bakom ett buskage.

Alla aktiviteter och gemensamhetsinrättningar som matutlämning, toaletter, kiosk och internetcafé var beläget på den norra sidan vilket innebar många turer fram och tillbaka över den scoutbyggda bron över Kävlingeån. Den bar enbart fem scouter åt gången vilket innebar köbildning med jämna mellanrum. Efter ett antal turer vande du dig dock vid den svajiga gången men ack den som tänkte sig en språngmarsch över. Då fick den svaj och de tog det genast lugnt.

Lägerveckan inleddes med tältresning och lägerbygge. Första natten var inte vädrets makter nådiga utan testade genast om scouterna hade gjort ett bra jobb. Åskan dånade och vinde stormade tillsammans med ösregnet som vräkte ner. Våra scouter hade gjort ett bra jobb då våra tält stod kvar och inget blev blött.

Då vi hade ån och den gamla vikingabyn in på knutarna var temat självklart vatten och vikingar. Vi fick undersöka åns djurliv, paddla kanot ut till Löddeköpinge där vi fick prova att paddla kajak. En av de andra dagarna tog bussen oss med ut till havet där vi fick bada halva dagen och andra dagen besökte vi sjöräddningen. Vildaspelen en tävling mellan alla patruller gick av stapeln på torsdagen och på fredagen blev det besök av brandkåren. Ett besök i den nya vikingabyn hanns också med tillsammans med en massa andra spontana aktiviteter och möten mellan ungdomarna från de olika kårerna.
Inte att förglömma var lägerbålen och uppträdandena.
Veckan gick otroligt fort så alldeles för snart var vi på lördagen och scouterna åkte hem och vi ledare stannade för att riva de gemensamma delarna inklusive bron som tyvärr inte fick hänga kvar pga säkerhetsrisken.

Alla var mycket nöjda och önskade ett uppföljande läger ett annat år.

Ulrika Selinder